Hungarian Baja 2023 byla hlavně o testování

10. - 12. srpen 2023

Várpalota, Maďarsko

Nádherný závod v okolí městečka Várpalota nedaleko slavného jezera Balaton byl pro nás za poslední rok už několikátou premiérou. Posádka ve složení Karel Trněný a Václav Pritzl tu nejen nikdy nestartovala, ale hlavně jsme na start postavili teprve před týdnem představeného Mazla ve specifikaci T1+.

Už po Dakaru jsme nad autem hodně přemýšleli, věděli jsme, že auto není v ideální kondici a navíc, pokud chceme být vidět, tak s T1.1 to nebude nic lehkého. Nehoda na španělské Baji, kde si Mazel střihnul lehký kotrmelec, nám to přemýšlení usnadnila a padlo definitivní rozhodnutí přestavět Mazla pro královskou kategorii T1+. Jako termín jsme si stanovili populární dakarské setkání s fanoušky Posedlí Dakarem v Sedlčanech, kde jsme nového Super Mazla nakonec s vypětím všech sil úspěšně představili.

Zahajovací ceremoniál maďarské Baji proběhl v předvečer oficiálního startu za velké účasti fanoušků na náměstí města Várpalota v historických kulisách s hradem v pozadí. Druhý den už nás po krátkém prologu čekala slušná porce více než 400 závodních kilometrů rozdělená do dvou měřených úseků, mezi než se vklínila 30-ti minutová servisní pauza.


V podstatě od začátku jsme jeli bez tripmastru a vzdálenost jsme odhadovali.

Vytyčená trasa na náhorní planině, která slouží z části jako vojenský výcvikový prostor, byla hodně náročná, plná hlubokých brodů, skrytých výmolů a ostrých kamenů. Od začátku jsme volili opatrnější tempo, auto jsme v závodním tempu ještě netestovali a v kombinaci s neznalostí místního terénu by to mohlo být fatální. Bohužel v podstatě od začátku jsme se potýkali i s problémem nefunkčního tripmastru, který počítá ujeté vzdálenosti mezi jednotlivými body, takže jsme absolvovali skoro celou porci kilomterů tzv. na oči. Nakonec jsme první den dokončili na 5.místě v kategorii vozů T1 a 11. místě celkově ze všech účastníků.

Na druhý závodní den naplánovali pořadatelé stejné úseky jako v pátek, s tím rozdílem, že se jely

v opačném směru a obsahovaly několik navigačních chytáků. Naši posádku potrápily hlavně hluboké brody, kdy Mazel utrpěl mírné škody, vše se ale podařilo v rámci servisu opravit a mohli jsme pokračovat.

V sobotu nám počasí nachystalo tropické teploty a vymetenou oblohu, teplota v autě převyšovala

i 50 stupňů Celsia a pro posádky bylo náročné v těchto podmínkách udržet koncentraci po celou dobu soutěžních kilometrů. Karlu Trněnému ale prašnaté úseky připomínající rychlostní soutěže sedí a po SS3 jsme se posunuli v celkovém pořadí dokonce na 7. místo celkově. Posádka ale následně obdržela penalizaci 1 minutu za překročení povolené rychlosti v neutralizaci a celkově si pohoršila na 9. místo, 5 místo

v kategorii T1+ se podařilo udržet. SS4 byla v našem podání opět v mírnějším testovacím tempu s cílem posbírat co nejvíce dat a dorazit v pořádku do cíle.

Maďarská Baja tak skončila nad očekávání dobře, Mazel fungoval na jedničku, celý tým nasbíral spoustu zkušeností a dat pro hlavní cíl letošní sezóny, kterým je Dakar 2024.



Maďarská Baja dopadlo nad očekávání dobře.